“Fijne motoriek” is een beetje een pakkende uitdrukking in het vroege leergebied, maar waar gaat het precies over en waarom is er zo’n focus op? De reden waarom fijne motoriek vaak een grote focus is, is dat alle dingen die erin worden gebundeld zeer belangrijke pre-schrijfvaardigheden zijn. Met het speelgoedpaleis weten kinderen spelenderwijs hun motoriek te verbeteren. Om de kinderen de beste kans te geven als ze eenmaal naar school gaan om een succesvolle introductie tot schrijven te krijgen, moeten ze thuis of op de kleuterschool de basis hebben behandeld. Veel kinderen zullen eerder geneigd zijn om te schrijven dan op school en dat is oké, maar het is essentieel om te werken aan de vaardigheden die daaraan ten grondslag liggen. Dus over welke vaardigheden hebben we het specifiek?Hand- en vingerkrachtHet vermogen om met de handen en vingers kracht uit te oefenen op iets dat de nodige spierkracht geeft voor een gecontroleerde beweging van het potlood. De nummer één tool voor het ontwikkelen van goede hand- en vingerkracht is…….playdough!! Alles zoals stopverf is ook goed, en natuurlijk echt deeg. Dus brooddeeg kneden heeft hetzelfde effect als deeg knijpen en pletten. Andere mediums die ook goed zijn, zijn onze Cotton Sand en Sensory Sand . Dus stimuleer veel kneden, knijpen en knijpen van deeg en andere ‘dikke’ dingen. Naar het strand gaan en in het zand scheppen en spelen is een andere manier om dit buitenshuis te doen en hen thuis aan te moedigen potten en pakjes, lunchboxen te openen en dingen te doen zoals gemorste vloeistoffen opvegen met een spons. De middellijn overschrijdenHet vermogen van handen en armen om de denkbeeldige lijn te kruisen die loopt van de neus van een persoon naar het bekken die het lichaam in linker- en rechterkant verdeeld. Deze is nodig voor kinderen om de pagina van papier te kunnen kruisen als ze eenmaal hebben geschreven. Kinderen die het moeilijk hebben, geven er misschien de voorkeur aan om alles aan één kant van het papier te schrijven of het papier naar hun dominante kant te verplaatsen om te compenseren. Het overschrijden van de middellijn is iets dat als je er eenmaal naar zoekt, veel kinderen het van nature doen, maar als je kind dat niet doet, volgen hier een paar tips en dingen om aan te werken. Probeer een activiteit voor het matchen van kleuren voor ze op de grond te zetten met alle gekleurde objecten aan de ene kant en de bestemming aan de andere kant en daag ze uit om het met één hand te doen door op hun andere hand te gaan zitten. Ze zullen gedwongen worden om over hun lichaam te reiken! Wissel van hand en doe het opnieuw en houd het licht en leuk. Vloerpuzzels zijn hier goed voor, omdat de kinderen de neiging hebben hun hele lichaam te gebruiken om naar stukken te reiken die op de vloer verspreid liggen. Hand-oogcoördinatieHet vermogen om informatie die van de ogen wordt ontvangen te verwerken om de handen te controleren, te begeleiden en te sturen bij het uitvoeren van een taak zoals handschrift. Deze is super belangrijk voor school en leven en is gemakkelijk om aan te werken. Het is de mogelijkheid om onze handen iets te laten doen op basis van visuele input die we zien, dus rijgen en rijgen zijn hier een grote, waar kinderen draden moeten uitlijnen met een vormgat. Deze vaardigheid stelt ons in staat om nauwkeurigheid te hebben wanneer we schrijven. Naast het rijgen en rijgen, zijn dingen zoals het laten schilderen van een vorm die je op papier hebt getraceerd, het duwen of plaatsen van objecten in een doos met een gat en het gebruik van een vormensorteerder geweldige dingen. Een andere favoriet zijn legpuzzels, dus de stukjes op de juiste plek krijgen! Bilaterale integratieGebruik van twee handen samen met één hand leidend (bijv. het potlood vasthouden en bewegen met de dominante hand terwijl de andere hand helpt door het schrijfpapier vast te houden). Klinkt mooi, maar het zijn gewoon echt kinderen die beide handen gebruiken voor een gemeenschappelijk doel. Dus één hand houdt het papier vast terwijl ze tekenen, of één hand houdt een draad vast terwijl ze er vormen op zetten. Aankleden en eten zijn manieren waarop dit natuurlijk thuis gebeurt! Andere dingen waar u zich op kunt concentreren als het iets is dat u uw kind niet ziet doen, zijn poppenkleding aan- en uittrekken, een schaar gebruiken om papier of deeg te knippen, Duplo of Lego gebruiken om hoge torens of constructies te bouwen waarbij ze één hand moeten gebruiken om te stabiliseren terwijl ze extra blokken zetten, en ook dingen lijmen en plakken. Kracht van het bovenlichaamde kracht en stabiliteit van de schouder om gecontroleerde handbewegingen mogelijk te maken voor een goede potlood controle. Dit is iets dat de meeste kinderen ontwikkelen door te spelen. Zwemmen, schommelen, klimrekjes, handstands, dansen en knuffelen! Als u denkt dat uw kind op deze gebieden tekortschiet in vergelijking met leeftijdsgenoten van dezelfde leeftijd, moet u zich concentreren op actief zijn en deelnemen aan fysieke activiteiten en kijken of u verbetering krijgt. Objectmanipulatiehet vermogen om gereedschap vakkundig te manipuleren (inclusief het vasthouden en verplaatsen van potloden en scharen) en gecontroleerd gebruik van alledaagse gereedschappen (zoals een tandenborstel, haarborstel, bestek). Hierdoor kunnen kinderen een potlood in hun hand vasthouden en verplaatsen. Daarvoor is het hoe ze hun bestek, tandenborstel, haarborstel of tang vasthouden en gebruiken. Er zijn geweldig speelgoed en activiteiten hiervoor, zoals Kerplunk, Beehives van Plan Toys en balanceer- en stapeldieren. Thuis zijn dingen als een tang voor het serveren van maaltijden of voor het sorteren van kleuren geweldig. Een andere die geweldig is om op te focussen, zijn schaarvaardigheden. Pak al vroeg een deegschaar en een schaar in kinderformaat zodra ze klaar zijn voor papier. Visuele waarneminghet vermogen van de hersenen om visuele beelden die door de ogen worden gezien, zoals letters en cijfers, te interpreteren en te begrijpen. Dit stelt ons in staat om te begrijpen wat we visueel zien. Het is gemakkelijk om al vroeg vorm- en kleurassociatie te doen en over te gaan tot bijpassende activiteiten zoals snapspelletjes en onze regenboog kiezelstenen. Houd het licht en leuk, flash-kaarten zijn geweldig, maar er zijn meer leuke manieren waarop kinderen deze vaardigheden kunnen oefenen. Bekijk ons educatieve aanbod of onze spelletjes voor inspiratie op basis van de interesses van uw kind. Handverdelingalleen de duim, wijsvinger en middelvinger gebruiken voor manipulatie, waarbij de vierde en pink in de handpalm blijven en de andere vingers stabiliseren, maar niet deelnemen. Hier kunnen kinderen hun vingers individueel manipuleren en van een vuistgreep naar een vingergreep gaan. Dit is een lastige en komt bij de meeste kinderen meestal wat later op natuurlijke wijze. Leuke manieren om te oefenen zijn het aantrekken en gebruiken van vingerpoppetjes, het spelen van handspelletjes zoals Incy Wincy Spider en het tellen van liedjes waarbij de vingers afzonderlijk worden opgestoken. Vingerverven helpt ook als je ze aanmoedigt om met elke vinger vingerafdrukken te maken! zo zie je maar dat het hebben van speeltjes voor je kinderen erg belangrijk is! Het is dus van belang om de beste speeltjes voor jouw kind te halen om de fijne motoriek te kunnen verbeteren. Heb je hulp nodig bij je keuze voor het kopen van kinderspeeltjes? Neem dan contact op met Hetspeelgoedpaleis.com en wij helpen jou met het vinden van de leukste en beste kinderspeeltjes! |